Scenár súčasnej vládnej koalície sa začína úspešne napĺňať. Slovenská pošta zrušila avizované pracovné miesta. Jedná sa o poštového doručovateľa priehradkového zamestnanca či administratívneho zamestnanca.
V konečnom dôsledku sa reforma dotýka kľúčových zamestnancov, presne tých, ktorí sú potrební pre styk s klientom a teda verejnosťou. V súčasnosti o prácu na pošte zo strany uchádzačov o zamestnanie záujem nie je. Dôvodom je neatraktívny druh zamestnania pre nízke mzdy. Slovenská pošta je pritom akciová spoločnosť, tzn. že si na seba zarába sama. I napriek tomu, že spadá pod Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej Republiky. O transformáciu sa postaral ex-minister Ján Figeľ za KDH.
V súčasnosti poštové služby nezabezpečujú adekvátnu starostlivosť o klienta. Dôvodom sú chýbajúci doručovatelia či priehradkoví pracovníci. Nízka doručiteľnosť zásielok, presilení zamestnanci, problematika v logistike a doručovaní balíkov či expresných zásielok.
Prepúšťanie súvisí s modernizáciou, ktorú nedávno ohlásil minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina). Odborári upozorňujú, že prepúšťanie môže ovplyvniť poskytovanie služieb. Samotný podnik to odmieta.
Osobne si dovolím podniku oponovať keďže kedysi som na pošte pracoval a pripájam i ja svoje stanovisko.
Slovenská pošta, a.s. je veľmi komplikovaný kolos. Nestačí hovoriť do vetra alebo robiť unáhlené závery. Poštu jednoducho treba študovať. Mnohí tí vo vyšších pozíciach ani len zrnkom netušia čo sa deje tam niekde dole. Presne tam kde to začína, a to priamy kontakt so zákazníkom. Čiže jedná sa o veľmi dôležitý vstupný proces. Tento vstupný proces je zároveň aj tým procesom výstupným.
Ako bývalý vedúci pošty v Bratislave som síce na svojej pozícii obhájil svoj post 8 mesiacov. Nie preto, žeby som mal zlú dochádzku alebo si neplnil úlohy. Bol som jednoducho manažér ako to nazvali moji nadriadení. Zmeny neprichádzajú zo dňa na deň, z mesiaca na mesiac. Chce to čas. Pravdou je, že som tie zmeny som chcel enormne rýchlo.
Analýza svojich pobočiek
Bolo mojou povinnosťou robiť analýzu svojej pobočky. Kde som však musel začať boli ľudia a zamestnanci vo vnútri. Pokiaľ nie je žiadna motivácia a vďaka, veľmi ťažko sa pracuje s kolektívom. Kde je potrebné začať je vždy hlavou danej pošty. Vedúci pošty musí v prvom rade zmeniť myslenie a vedieť hľadať riešenia.
Nie len dávať príkazy. Musí skutočne svoju prácu a pozíciu milovať ale zároveň milovať aj svoj tím a vedieť sa zaň aj postaviť. Zamestnanci pôšt musia v prvom rade vedieť, že robia s ľuďmi a hľadať pre nich riešenia. Nikdy ich nevybaviť spôsobom ja to neviem. Aj keby to malo trvať nejaký čas, ľudia si pamätajú. Pamätajú si aj to dobré aj to zlé.
Šetriť sa dá aj inde
Pravdupovediac šetriť sa dá skutočne všelikde. V prvom rade treba spomenúť ešte niektorých ktorí sedia na tých vyšších pozíciach. Určite nie je mysliteľne začať ľuďmi s priamym kontaktom so zákazníkom. Ako bývalý vedúci pošty a dosť veľkej pošty som prebral pobočku so 6 zamestnancami. Práca s týmto týmom bola naozaj dobrá, ale v konečnom dôsledku to bolo skôr prelievanie krvi.
Bolo veľa práce a malo ľudí. Bol deň, že ako vedúci pošty som pracoval v pokladni, v zázemí a napokon dopomáhal na priehradke. Viac som bol v práci ako doma a skutočne som ťahal aj 2 zmeny. Ráno som otváral a večer zatváral poštu. Stratégií je veľa ako poštu ozdraviť a zachrániť.
Nie je to ľahké, ale ide o to čo s poštou chceme robiť. Či chceme prosperovať a aby bola vždy v rukách štátu alebo ju chceme predať do rúk súkromného vlastníka.
V prvom rade sa treba priblížiť požiadavkám ľudí a skutočne isť v trende doby. Možnosťou môže byť aj fúzia niektorých pôšt, bez redukcie zamestnancov. Náklady ako prenájom, energie či plyn, ale aj import tiež niečo stojí. Kto povedal, že doručovateľ musí pracovať len ráno. Nie nemusí. Môže robiť aj v dvojzmennom režime.
Treba sa priblížiť požiadávkam zákazníkov
Môžu doručovať i poobede. Viem, je to zle, ale treba sa priblížiť k požiadavkám zákazníkov. Nie je pravda, že doručovateľov je veľa. Naopak je ich málo. Lenže doručovateľ má doručiť poštu a nie hádzať do schránok žlté oznamy. Tlačivo o oznámení tiež čosi stojí. Tiež je to náklad, ktorý sa dá zredukovať. Poštu skutočne treba analyzovať, rozmýšľať ale aj o dobré výsledky sa podeliť. Neexistuje, aby stav na pošte bol neudržateľný, lebo minulý rok bola v zelených číslach. Osobne som sedel s ex riaditeľom pošty Petrom Helexom, mal som aj kopec sedení s Jozefom Kissom. Predložil som niekoľko návrhov.
Doposiaľ na mňa mnohí zamestnanci z vyšších pozícií pozerajú zle. Áno, bol som tvrdý, nekompromisný a poukazoval som na veci, ktoré neboli v súlade s kostolným poriadkom. Samozrejme bol som aj nerôzny. Kto by nebol, keď neustále dostáva negatívne stanoviska. Treba ukázať ako sa veci dajú riešiť a nie ako sa riešiť nedajú. Pre poštu je na prvom mieste klient, ktorý musí cítiť, že dostane adekvátnu pomoc a jeho požiadavky budú splnené, keď si za ne zaplatí. Treba sa na veci pozerať zo všetkých uhlov. Nie je to jednoduché. Ale dá sa to.
Autor: Miro Trenka
Momentálne neexistujú žiadne komentáre, chcete ich pridať?
Napíšte komentár