Šmejdi. Takýmto názvom označuje naša spoločnosť podvodníkov, ktorí sa snažia pripraviť nič netušiacich ľudí o ich peniaze. Až do dnešných dní sa môžeme bežne stretnúť s podomovými predajcami, ktorí sa väčšinou snažia predať tovar nízkej hodnoty za enormne vysoké ceny. Už mnohokrát na takýchto podvodníkov doplatili práve seniori. Tí často zaplatili nemalé peniaze za nehodnotný tovar či podpísali zmluvy, ktoré so sebou priniesli množstvo negatívnych následkov. Takýto podvodníci však neútočia len pri dverách našich domácností. Pri svojich nekalých praktikách sa rozhodli využiť aj internet.
Zaplatíš ale nič nedostaneš
Počuli ste už o pojme scam? Práve ním označujeme internetové podvody, ktoré sú z roka na rok prepracovanejšie. Jedným z najčastejších podvodov, s ktorým sa môžeme bežne stretnúť, je falošne inzerovaná ponuka alebo nepravý e-shop. Práve tam záujemca vopred zaplatí za tovar, ktorý mu ale na adresu nebude doručený vôbec alebo bude doručená len škatuľa plná hoblín. Policajný zbor Slovenskej republiky informoval na svojej facebookovej stránke aj o ďalšom spôsobe, ktorým sa podvodníci snažia prísť k naším peniazom. Ide o podvedenie, pre tentokrát nie kupujúceho, ale predávajúceho.
Padli do nastraženej pasce
Redaktor nášho portálu regionoviny.sk sa rozhodol vyskúšať týchto podvodníkov na vlastnej koži. Na webových stránkach bazos.sk a bazar.sk sa rozhodol inzerovať tovar. V priebehu dvoch týždňov ho kontaktovalo niekoľko podvodníkov. Hlavnou podstatou ich manipulácie bolo zadanie citlivých informácií bankomatovej karty nášho redaktora do formulára, ktorý sa tváril ako oficiálny formulár spomínaných internetových bazárov.
Odhalili sme ich takto
Hlavnými črtami podvodníkov, ktorí nášho redaktora kontaktovali boli:
- skomolená slovenčina v konverzáciách, mailoch aj web stránok,
- takmer žiaden preklad formulára, ktorý bolo potrebný vyplniť,
- podvodníci uisťovali o hodnovernosti sprostredkovania platby a tovaru,
- rýchly a naliehavý postup realizácie predaja,
- kontaktovanie cez WhatsApp so zahraničnými predvoľbami,
- žiadosť o zadanie údajov bankomatovej karty, ktoré sú považované za citlivé a zadávajú sa len v prípade poskytnutia nie prijatia platby,
- citová manipulácia typu: ja som vložil peniaze a prídem o ne, ak platbu nepotvrdíte alebo tento spôsob predaja využívam už roky
Pred podvodníkmi varuje aj Národná banka slovenska
Tomuto problému sa venovala aj Národná banka slovenska, ktorá vytyčuje základné pravidlá, ako sa nestať obeťou podvodu na internete. Na svojej oficiálnej webovej stránke odporúča:
- na komunikáciu s bankou využívať overené spôsoby, ako internet banking či kontaktné centrum,
- vždy skontrolovať adresu e-mailu, ktorý vám došiel – ten nesmie obsahovať preklepy typu slsp.bamka.sk alebo slovenskapostta.sk,
- nedôverovať neprirodzeným e-mailom (príliš osobný, preklepy, nesprávne štylisticky napísaný, gramatické chyby a pod.)
- nedôverovať e-mailom od banky bez osobného oslovenia (vaša banka vie ako sa voláte, nepoužije len všeobecný titul ako pán/pani),
- žiadosť o urgentnú reakciu adresáta tiež nie je na mieste
Majú zámoček?
Takéto podvodné webové stránky sa okrem iného vyznačujú aj názvami, ktoré sú nepresné a odlišné od oficiálnych web stránok daných inštitúcií či portálov, ďalej častokrát neobsahujú https:// či zámoček a platný certifikát.
V prípade, že ste takýmto podvodníkom naleteli, okamžite kontaktujte svoju banku a zablokujte si svoju bankomatovú kartu. Dôležité je taktiež kontaktovať políciu, ktorá vás povedie v ďalších krokoch, ktoré bude potrebné učiniť.
Momentálne neexistujú žiadne komentáre, chcete ich pridať?
Napíšte komentár