Transparency International Slovensko spúšťa nový portál Ktovlastni.sk, ktorý rozkrýva mená majiteľov drvivej väčšiny (622) slovenských hotelov. Stránka analyzuje prevádzkarov a vlastníkov hotelov z pohľadu ich transparentnosti a dôveryhodnosti ich majiteľov. Uľahčuje tak občanom či firmám zvážiť aj etický rozmer ich rozhodnutia, kam sa vyberú na dovolenku, kde usporiadajú svadbu či firemný seminár.
Mnohým slovenským hotelom chýba transparentnosť. Takmer tretina na svojich stránkach ani len neuvádza, kto je ich prevádzkovateľom. Šesť percent nemá zverejnené kompletné účtovné výkazy. Päť percent hotelov vlastnia firmy z daňových rajov či relatívne netransparentných destinácií, ako je napríklad Cyprus. Vlastníkmi 90% najväčších hotelov na Slovensku sú slovenskí občania.
Štvrtina z majiteľov patrí k podnikateľom v médiách označovaných ako oligarchovia a privatizéri.
Veľké slovenské hotely vlastnia Juraj Široký, Zoroslav Kollár (cez svoju rodinu), František Hodorovský či Mário Hoffmann. Medzi vlastníkmi hotelov nájdeme aj Vladimíra Poóra, Ivana Lexu, Petra Čičmanca, Antona Siekela či Oskara Világiho.
Portál Ktovlastni.sk umožňuje vyhľadávanie a triedenie hotelov podľa stupňa ich transparentnosti, informácií o vlastníctve či zverejňovaní finančných výkazov, podľa zadĺženosti voči štátu, ako aj podľa dôveryhodnosti majiteľov. Tú hodnotila odborná komisia podľa veľkosti a početnosti korupčných či kriminálnych káuz vlastníkov hotelov. Tvorili ju skúsení novinári a analytici (Adam Valček, Konštantín Čikovský, Martin Turček, Dušan Károlyi a Gabriel Šípoš). Komisia má veľké výhrady k 95 majiteľom hotelov a k ich doterajšej etike podnikania. Najviac týchto hotelov je v Bratislave a vo Vysokých Tatrách.
Väčšinu hotelov na Slovensku prevádzkujú féroví podnikatelia, ktorí svoj majetok nadobudli tvrdou prácou. Po ťažkom období pandémie si zaslúžia podporu spoločnosti, čo je cieľom nového webu Transparency. Ide však i o to, dať do rúk potenciálnych zákazníkov nástroj, aby popri cene a kvalite mohli pri výbere hotelov zvážiť aj etický rozmer toho, komu za služby platia.
Oblasť hotelierstva je celosvetovo príťažlivá nielen pre poctivých podnikateľov, ale stala sa aj terčom prania špinavých peňazí, zločinov mafie či zákulisia korupčných obchodov. Slovensko nie je výnimkou. Nedávne policajné vyšetrovanie napríklad odhalilo úplatkárske schémy, ktoré mali prebiehať v hoteloch Albrecht či DoubleTree by Hilton v Bratislave a ich účastníkmi mali byť aj spolumajitelia prevádzok Martin Kvietok a Jozef Brhel.
To, že téma etického nakupovania je dôležitá aj pre klientov hotelov, potvrdil aj prieskum verejnej mienky, ktorý uskutočnila pre Transparency agentúra Focus v dňoch 11. až 19. mája 2021. Klientom podľa neho väčšinovo záleží na povesti vlastníkov hotelov.
Viac ako tretina (37 %) ľudí by úplne prestala navštevovať hotel, ak by sa dozvedeli, že ho vlastní človek, ktorý zbohatol na podvodoch a korupcii. Ďalšia takmer štvrtina (23) % ľudí by ho navštevovala menej často. Pre takmer dve tretiny ľudí (65%) by bola prekážkou informácia, že hotel vlastní človek spájaný s kriminálnou činnosťou.
Projekt Ktovlastni.sk bol podporený z Active Citizens Funds a Fondu na podporu investigatívnej žurnalistiky. Video k projektu je zverejnené tu.
Zdroj: Kristína Kroková
Momentálne neexistujú žiadne komentáre, chcete ich pridať?
Napíšte komentár